Hvordan sende EHF-faktura for behandling?

Endret Mon, 28 Jul ved 1:04 PM

EHF-faktura (elektronisk handelsformat) er en effektiv måte å fakturere behandlingstjenester på, og brukes av de fleste behandlere via sitt journalsystem. Dette forenkler prosessen og sikrer automatisk innhenting av nødvendig informasjon.


Hvorfor bruke EHF-faktura?

Oppdragsgivere og samarbeidspartnere i Behandlernettverk.no krever EHF-faktura med spesifikke tilleggsopplysninger. Dette muliggjør automatisert kvalitetssikring og utbetaling, og reduserer administrativt arbeid.


Viktige tilleggsopplysninger i EHF-faktura

For at fakturaen skal være gyldig og komplett for behandlingstjenester, må følgende informasjon inkluderes:

  • SakID

  • Behandling-/tjenestekode

  • Behandlerens profesjon

  • Dato og tid for behandling

Disse kravene er standardisert i samarbeid med journalsystemleverandører og forsikringsselskaper.


Hvordan fakturere korrekt?

Det anbefales å bruke journalsystemets innebygde funksjonalitet for å sende EHF-faktura. Dette sikrer at fakturaen oppfyller både de offentlige kravene i Bokføringsforskriften og Altinn, samt de spesifikke kravene fra Behandlernettverk.no.


Støttede journalsystemer

Følgende journalsystemer støtter automatisk EHF-fakturering med nødvendige tilleggsopplysninger:


Bruker du et annet system?

Dersom du benytter et annet journalsystem eller en tredjepartsløsning, anbefales det å undersøke om disse støtter nødvendig integrasjon. Be systemleverandøren kontakte DigiCare for teknisk veiledning.


Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene
CAPTCHA-verifisering er obligatorisk.

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen